lørdag 10. februar 2018

Pastel Plants - Illustrasjon

Hei alle sammen!

Jeg er tilbake med en splitter ny illustrasjon som jeg satt og koste meg med forrige helg, mens jeg drakk te og leiligheten min var fylt med sollys. Etter copics January-challenge, som gikk ut på å fargelegge et motiv med kun 3 utvalgte farger - B91, V17 og BV02 - har jeg falt pladask for blå og fiolette toner, som kanskje ikke er så vanskelig å se? 



Igjen er jeg her for å guide dere gjennom min prosess som illustratør og copic-entusiast. Som jeg lovte sist skal jeg illustrere med penn denne gangen, og vise dere hvordan det gjøres.

For å oppsummere min fargeleggingsprosess:

1. Bunnfarge over hele (den lyseste fargen). Bruk flere ganger over noen steder for en veldig subtil skygge.
2. Skygge over store områder (med hakket mørkere farge).

3. Blende inn med den lyseste fargen.
4. Legge skygger over små områder (med den mørkeste fargen). Blend etter behov.
5. Harde skygger legges til sist og blendes ikke ut.

Jeg tar ofte av korken på tusjene jeg bruker så jeg raskt kan bytte mellom tonene og blende i vei til jeg synes det ser bra ut. (Men husk å sette dem på igjen så fort området er fargelagt og du ikke bruker de lenger!)

Jeg er veldig spent på hva dere synes om denne, så la oss starte!


Skissen som er mitt utgangspunkt. Må bare beklage for litt uklart bilde - jeg skisser veldig mykt så strekene skal bli enkle å hviske ut, pluss at sollyset bare "hei hei! Her er jeg!"



Jeg bruker sort Copic Multiliner i tykkelse 0.05, som er veldig tynn, og tegner over skissen min. Etter å ha forsikret meg om at blekket har tørket, hvisker jeg ut blyantstrekene VELDIG VARSOMT, for hvisker man for hardt kan man rive opp fibrene i arket og/eller den få den irriterende og plutselige krøllen som bare IKKE kan glattes ut igjen. Så ta dere god tid, folkens!



Neste steg er å ta en litt tykkere penn - jeg bruker sort Copic Multiliner i størrelse 0.1 for å gjøre linjene tykkere på noen steder. Legg "vekt" på linjene i kriker og kroker, hvor de hever og senker seg, hvor linjer krysses og i "fordypninger". La strekene forbli tynne på noen steder. Tegn inn øyevipper, farg inn det som skal være sort og legg inn små detaljer her og der.


Ser ikke det bedre ut? Siden jeg er veldig glad i blomster skal denne jenta få noen tatoveringer på armen (sånn som meg!) Jeg bruker Copic Multiliner i fargen "wine" for å tegne blomstene på huden hennes.


Endelig fargelegging ;-)) Jeg begynner med den lyseste fargen, R000, på huden og fargelegger raskt I SMÅ SIRKLER. Dette forhindrer skiller i fargen og gjør at alt blendes smooth og fint! 
Jo flere ganger du går over et sted med tusjen, jo mørkere blir det. Jeg går over steder som skal ha myk skygge med den lyse fargen flere ganger, som dere ser rundt øynene, haka og på skulderen. Jeg unlater å fargelegge den ytterste kanten av ansiktet for å gi effekten av lys.


Jeg bruker R85 på leppene og for skygger rundt øynene, og R01 på dypere skygger som jeg blender sammen med R000.


Håååårrrr!! <3 Her begynner jeg med B91 og fargelegger IKKE med sirkler, men i presise, raske strøk i samme retning som håret går, og jeg begynner ofte ved hårfestet og jobber med nedover. Jeg etterlater noen områder ufarget for å skape hvitt spill i håret.


Så går jeg inn med mellom-fargen, BV02, og legger skygger over store deler av håret, som plutselig ikke er blått lenger, men heller mer mot en mellomting av det og lilla. Jeg blender det bare på utvalgte steder.


Den dypeste fargen er V15, som har mye rosa i seg og skaper en fin kontrast mot det kalde blå i B91!


På bladene har jeg brukt YG11 + YG41, BG34, og BG05 + BG09. Grenene er E71. Det kalde grønne, det turkise og det mørkeblå er flotte farge å kombinere med lilla, og binder illustrasjonen sammen.


Bakgrunnen gjøres enkelt med BG10, og jeg tegner svakt rundt med blyant så jeg kan etterlate en hvit ramme rundt illustrasjonen.


Sist legger jeg på ekstra skygger under blandene!



Ferdig!

Håper dere fikk noen tips og inspirasjon, og bruker dette til å produsere masse masse fint!

- Line

Ingen kommentarer: